Kuška Václav, Rpety u Hořovic

03.05.2011 19:25

 Vážení, rád bych se přihlásil mezi chovatele ouessantských oveček, chovám je už pár let a nyní jako důchodce mám více času na svoje koníčky. Začal jsem tak, že jsem "vysvobozoval" z hrozných podmínek několik oveček a beránků, neevidovaných a zbědovaných. Také jsem navštívil vzorný chov pana Bartoše v Karlových Varech a viděl, jak to má vypadat, bylo to přesně podle mých představ. Koupil jsem od něho za symbolickou cenu čtyři beránky, kterých se namohl zbavit.  Takže jsem začínal s deseti kusy, šest beranů - dva bílí dospělí  /jeden dokonce import z Holandska s orig. známkami/ a čtyři černí mladí. Ovečky čtyři - jedna bílá /import holandsko s orig. známkami/ a tři černé, z toho jedna jehnička. Sjezdil jsem kus republiky…

Jednoho bílého beránka jsem musel dát svému příteli ke stádu velkých ovcí, působí jako okrasa, nebyl asi "čistý", ostatní převyšoval, neměl typické rohy a souboje sním byly pro ostatní předem prohrané. Jinak byl velice hodný. Při prvním bahnění jsem přišel o bílou ovečku, příliš velký plod - beránek,  byla už starší a hlavně začátečnická chyba v příliš vydatném krmení /mačkaný oves a suchý chléb, výborná pastva a kvalitní seno/.
Pak přišel černý beránek a černá jehnička, oba po bílém otci. Tento bílý beránek je nejmenší, proto jsem jej nechal během říje s ovečkami a čtyři černé "mladíky" jsem držel zvlášť. Dva z nich se mi podařilo prodat do dobrých podmínek, takže dnes mám stádečko osmi kusů. Berani jsou velmi hodní a přítulní, i když mezi nimi probíhají denní souboje. Asi to potřebují a nikdy je nenapadlo někoho ohrožovat nebo něco rozbít, kromě větví z ovocných stromů, které jim předkládám po celý rok a drbadla, na kterém se vyřádí. Bez problémů respektují el. ohradník, nedevastují svahy jako slepice a perfektně vypásají, co je třeba. Velmi si potrpí na moji přítomnost, bez dozoru jsou ale v okrasné zahradě nevypočitatelní. Každá lumpárna jim dělá velké potěšení. Mají v hlavě hodiny, potrpí si na dochvilnost, zvláště při večerním krmení jádrem.
Dalo by se toho ještě mnoho zajímavého napsat, ouessantské ovečky jsou opravdu zvířata pro radost i pro užitek, přestože o vlnu není zájem a odporažení zarůstavého nebo zlého berana nedělá chovateli žádnou radost. Přeji všem chovatelům oveček pevné zdraví a hodně úspěchů v chovu.     
 
Václav Kuška, Rpety u Hořovic
Tel. 739 420 045